APK-keuring

APK Keuring

Onderhoud + keuring
De APK-keuring is in Nederland in 1985 ingevoerd. In Nederland worden bij een APK-keuring relatief weinig auto’s afgekeurd. Dat komt omdat 71% van alle APK-keuringen tegelijk met een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Eventuele mankementen worden dan meteen gerepareerd en hoeven niet meer tot afkeuring te leiden.

Nieuwe regels
Recentelijk zijn de regels voor de APK aangepast. Met name de intervallen zijn herbekeken. Zo wordt er een duidelijker onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselvoertuigen. Ook heeft de datum van eerste toelating, wanneer de auto op kenteken gezet is, een grotere invloed op de intervallen. Hieronder staat de tabel van het RDW, waarin u precies terug kunt vinden hoe het zit met de nieuwe regels.

Personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (<3.500 kg)Brandstof
Wanneer keuren?
Datum eerste toelating na 1 januari 2005Benzine en/of elektromotorEerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
Diesel, gas of anders(evt. in combinatie met elektrisch)Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
Datum eerste toelating vóór 1 januari 2005AlleEerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
Voertuig 30 jaar of ouderAlleEens per 2 jaar APK
Datum eerste toelating vóór 1 januari 1960AlleGeen APK-plicht